วันจันทร์ที่ 18 พฤษภาคม พ.ศ. 2558

การบูชาเทวดาประจำทิศในสมัยโบราณ ការបូជា​ទេវតា​ប្រចាំ​ទិស នា​សម័យបុរាណ

                  ​នៅតាម​បុរាណ​ស្ថាន​ខ្មែរ គ្រប់​យុគ​គ្រប់​សម័យ ដូចជា​ប្រាង្គ​ប្រាសាទ និង​មូលនិធិ​សាសនា​ជាដើម យើង​រមែងតែ​ឃើញ​ចម្លាក់​បុរាណ​មួយចំនួន​ដែល​សេសសល់ ដូចជា​រូប​ដំរី សិង្ហតោ នាគ គ្រុឌ រមាស​ជាដើម​។ ចម្លាក់​បុរាណ​ទាំងនោះ ត្រូវបាន​ជួបប្រទះ​មិន​ត្រឹមតែ​ក្នុង​ទឹកដី​នៃ​ព្រះរាជាណាចក្រ​កម្ពុជា​សព្វ ​ថ្ងៃ​នោះទេ ក៏ប៉ុន្តែ​នៅក្នុង​ប្រទេស​វៀតណាម​ខាង​ត្បូង ថៃ និង​លាវ​បច្ចុប្បន្ន ដែល​ពី​ដើម​ជា​ទឹកដី​របស់​នគរ​ខ្មែរ​។​ ในโบราณสถานขแมร์ ทุกยุคทุกสมัย อาทิเช่น ปรางค์ปราสาท และในมูลนิธิศาสนาต่างๆ เรามักจะเห็นรูปแกะสลักโบราณส่วนหนึ่งที่ยังคงหลงเหลืออยู่  เช่น รูปช้าง  สิงห์โต  นาค ครุฑ แรด เป็นต้น    รูปจำหลักโบราณทั้งหายเหล่านี้  ได้ถูกพบไม่เพียงแต่ในพระราชอาณาจักรกัมพูชาเท่านั้น ยังพบในประเทศเวียตนามใต้  ไทย และประเทศลาวปัจุบัน ซึ่งในดีตเดิมเคยเป็นดินแดนแห่งนครขแมร์

                  វត្តមាន​របស់​ចម្លាក់​សត្វ​នោះ គឺជា​ភស្តុតាង​នាំ​ឲ្យ​អ្នកស្រាវជ្រាវ​អំពី​វប្បធម៌​ខ្មែរ​ខិតខំ​តាំងពី​ ពាក់កណ្តាល​ស​.​វ​ទី​១៩ រហូតដល់​បច្ចុប្បន្ន ពន្យល់​អត្ថន័យ​ស៊ីជម្រៅ​។ การปรากฏขึ้นของร่องรอยจำหลักภาพสัตว์เหล่านี้ คือหลักฐานนำไปสู่ความพยายามในการศึกษาค้นคว้าเกี่ยวกับวัฒนธรรมขแมร์ตั้งแต่กลางศตวรรษที่19 (ค.ศ. 1850)เป็นต้นมาจนถึงปัจจุบัน และได้อธิบายความหมายอย่างลึกซึ้งมากขึ้น

​ ​                ជាការ​ពិតណាស់ ចម្លាក់​សត្វ​ទាំងនោះ បង្ហាញ​អំពី​ស្នាដៃឯក​ពោរពេញ​ទៅដោយ​ទេពកោសល្យ​ខ្ពស់ ឧត្តុង្គឧត្តម​របស់​វិចិត្រករ​ខ្មែរ​ម្ល៉េះ តាំង​ង​ពី​សម័យ​ហ្វូ​-​ណន រហូតដល់​សម័យអង្គ​រ ក៏ប៉ុន្តែ​ទន្ទឹមនឹងនេះ ឥទ្ធិពល​នៃ​ជំនឿ​សាសនា​បែប​ព្រាហ្មណ៍​និយម​ដែល​បាន​ចាក់​ឫសកែវ​យ៉ាងជ្រៅ​ ក្នុង​ផ្នត់គំនិត​របស់​មនុស្ស​ខ្មែរ​នា​សម័យ​ដើម​ផងដែរ​។​  แน่นอนว่ารูปปั้นเหล่านี้แสดงผลงานชิ้นเอกที่เต็มไปด้วยความสามารถเพื่อให้ศิลปินเขมรที่ดีจากยุคฟอสซิล  จนถึงวันที่ แต่ในขณะเดียวกันอิทธิพลของศาสนาพราหมณ์ rysakev ลึกในความคิดของผู้คนในช่วงต้นเขมร

គំនូស សត្វ​រមាស​ភ្លើង និង សត្វ​ផ្សេងៗ ប្រាសាទភ្នំរុង (​ម​.​ត ១៩៨៣)

                  មានន័យថា ចម្លាក់​សត្វ​ទាំងនោះ ដែល​គេ​បានឃើញ​នៅតាម​ប្រាង្គ​ប្រាសាទ​មួយចំនួន គឺ​ត្រូវបាន​សាង​ឡើង​សម្រាប់​មូលហេតុ​សាសនា​ទាំងអស់​។ បើ​និយាយ​មួយបែប​ទៀត ផលិតឡើង​ដើម្បី​ឧទ្ទិស​ថ្វាយ​ចំពោះ​ព្រះអាទិទេព​និករ​ដ៏​មាន​មហិទ្ធិឫទ្ធិ ដែល​ជាទីគោរព​សក្ការៈ​ក្នុង​ពិធីបុណ្យ​បួងសួង​នា​ជំនាន់​ដើម​។​


                  ជាទូទៅ ចម្លាក់​សត្វ ដែល​គេ​បានឃើញ​នៅតាម​ប្រាង្គ​ប្រាសាទខ្មែរ​ចែកចេញជា​ពីរ​ប្រភេទ​គឺ ចម្លាក់​ក្រឡោត នៅ​ប្រាសាទភ្នំរុង និង​ក្បាច់​លឹប នៅ​ក្រុម​ប្រាសាទសម្បូរព្រៃគុក​ជាដើម​។ សូមជម្រាបថា នៅ​ប្រាសាទ​ដទៃៗ​ឯទៀត ប្រភេទ​ចម្លាក់​ទាំងពីរ​ខាងលើនេះ ក៏​ត្រូវបាន​វិចិត្រករ​ឆ្លាក់​ដែរ​។​

                  សូមបញ្ជាក់​បន្ថែម​នៅទីនេះ​ថា ចម្លាក់​នៅ​ក្រុម​ប្រាសាទសម្បូរព្រៃគុក គឹជា​ចម្លាក់​លើ​ផ្តែរ ដែល​ត្រូវបាន​ឆ្លាក់​ឡើង​នៅ​ដើម​ស​.​វ​ទី​៧ ក្នុងសម័យ​ចេនឡា​។ រីឯ​ចម្លាក់​នៅ​ប្រាសាទ​កោ ដែលជា​ចម្លាក់​ក្រឡោត គឺ​ស្ថិតក្នុង​សម័យអង្គរ​។

                  ដូចនេះ ជារួម ទេវតា​រក្សា​ទិស​ទាំងនោះ ត្រូវ​បានទទួល​ការគោរព​បូជា​ព្រមៗ​គ្នា​ពី​សម័យ​ចេនឡា​តរៀងមក រហូតដល់​សម័យអង្គ​រ​។ ទន្ទឹមនឹងនេះ យើង​ក៏បាន​រកឃើញ​ចម្លាក់​នា​សម័យ​ហ្វូ​-​ណន មួយចំនួន​ក្នុង​បរិវេណ​នៃ​ទីក្រុង​អង្គរបុរី ព្រះរាជ​ធានី​ចាស់​របស់​ខ្មែរ​កាល​ពីស​.​វ​ទី​១ ដល់ទី​៧​នៃ​គ​.​ស​។ ព្រះ​បដិមា​មុន​អង្គរ​ទាំងនោះ​បង្ហាញ​ឲ្យ​យើង​ដឹងថា ចាប់តាំងពី​ស​.​វ​ទី​១ ដល់​សម័យអង្គរ ទេវតា​ទាំងនោះ​ត្រូវ​បានទទួល​ការគោរព​បូជា​នៅលើ​ទឹកដី​ខ្មែរ​។​
​ ​
                  សូមជម្រាបថា ការគោរព​ប្រតិបត្តិ​ព្រហ្មញ្ញសាសនា​នា​សម័យបុរាណ គឺជា​មូលហេតុ​នៃ​ការ​លេចធ្លោ​ឡើង​នូវ​ចម្លាក់​ព្រះអាទិទេព​រក្សា​ទិស​ ទាំងនោះ ដែលជា​រួមមាន​ចំនួន ១០​អង្គ​ទៅ​ដូចខាងក្រោម :
​ ​១- ព្រះ​ឥន្ទ្រធិរាជ​
​ ​២- ព្រះ​អគ្គី​
​ ​៣- ព្រះ​ស្ក​ន្ត ឬ​ខ័​ន្ធ​កុមារ​
​ ​៤- ព្រះពាយ​
​ ​៥- ព្រះ​ឥសាន​
​ ​៦- ព្រះ​និរតី​
​ ​៧- ព្រះ​កុ​វេរ ឬ​វេ​សសុ​វ័​ណ​
​ ​៨- ព្រះ​ភិ​រុណ​
​ ​៩- ព្រះព្រហ្ម​
​ ​១០- ព្រះ​យមលោក​
​ ​
                  សូម​ពន្យល់​បញ្ជាក់​បន្តិច​នៅត្រង់​នេះ​ថា ធម្មតា​មានតែ​ទេវតា​ចំនួន​តែ​៨​ទិស​ទេ ដែល​ថែរក្សា​លោក​យើង​នេះ តែ​ហេតុម្តេច​បាន​គេ​ឃើញ​មាន​ចម្លាក់​ទៅដល់​១០​អង្គ​ទៅវិញ​។ សូមជម្រាបថា ចំនួន​ទេវតា​២​អង្គ​ទៀត បណ្តាលមកពី​គេ​រាប់បញ្ចូល​នូវ​ទិស​ពីរ​ទៀត គឺ​ទិស​ខាងលើ ឬ​ស្ថាន​សួគ៌ា និង​ទិស​ខាងក្រោម ឬ​បា​ដាល​។​
ទេព​ប្រថាប់​លើ​យាន្ត​ជំនិះ​មួយចំនួន ប្រាសាទភ្នំរុង (​ម​.​ត ១៩៨៣)

                  ​បើ​យើង​ពិនិត្យ​ចម្លាក់​ផ្តែរ យើង​នឹង​ដឹងថា ទេវតា​ទាំង​ប៉ុន្មាន​អង្គ​ខាងលើនេះ សុទ្ធសឹង​តែមាន​យានជំនិះ​ផ្ទាល់​ជា​គ្រឿង​សម្គាល់​ទាំងអស់​។​
​ ​១- ព្រះ​ឥន្ទ្រធិរាជ ដែល​ថែរក្សា​បូព៌ ទ្រង់​ប្រថាប់​លើ​ដំរី​ក្បាល​បី ឈ្មោះ ឰរ​វ័​ណ្ណ ជា​យានជំនិះ ឬ​វ​ហណៈ​
​ ​២- ព្រះ​អគ្គី ទ្រង់​ថែរក្សា​ទិស​អ​គ្នេ​យ៍ មាន​យានជំនិះ ជា​សត្វ​រមាស​
​ ​៣- ព្រះ​ស្ក​ន្ត ថែរក្សា​ទិសទក្សិណ ប្រថាប់​លើស​ត្វ​ក្ងោក​ជា​យានជំនិះ​
​ ​៤- ព្រះពាយ ថែរក្សា​នៅ​ទិសពាយ័ព្យ ទ្រង់​ប្រថាប់​លើ​ក្តាន់​
​ ​៥- ព្រះ​ឥសាន ថែរក្សា​ទិសឥសាន ទ្រង់​ប្រថាប់​លើ​សិង្ហតោ​
​ ​៦- ព្រះ​និរតី ទ្រង់​ប្រថាប់​លើ​យក្ខ ថែរក្សា​ទិសនិរតី​
​ ​៧- ព្រះ​កុ​វេរ ឬ​វេសវ័ណ្ណ ប្រថាប់​លើ​គុជ​សិ​ហ៍ ថែរក្សា​ទិសឧត្តរ​
​ ​៨- ព្រះ​ភិ​រុណ ថែរក្សា​ទិស​ប​ច្ចឹ​ម ប្រថាប់​លើ​នាគ ឬ​សត្វ​ហង្ស​
​ ​៩- ព្រះព្រហ្ម ទ្រង់​ប្រថាប់​នៅ​ខាងលើ ឬ​ស្ថាន​សួគ៌ា ជា​អ្នកថែរក្សា​
​ ​១០ ព្រះ​យមលោក ប្រថាប់​នៅ​ស្ថាន​ក្រោម ឬ​បា​ដាល មាន​យានជំនិះ​ជា​ក្របី​
​ 
                  ម្យ៉ាងវិញទៀត នៅលើ​ព្រះ​ហ​ស្ថ​របស់​ព្រះអាទិទេព​នីមួយៗ យើង​ក៏បាន​ប្រទះ​នូវ​សញ្ញា​និមិត្ត​ជា​គ្រឿង​សម្គាល់​ផងដែរ​។ ឧទាហរណ៍​ជាក់ស្តែង នៅលើ​ចម្លាក់​តំណាង​ព្រះ​អគ្គី ឬ​អគ្នី យើង​ឃើញ​ទ្រង់​កាន់​ទង់​នៅ​ព្រះ​ហ​ស្ថ​ស្តាំ ព្រ​ស​កុ​បេ​រ៍ ឬ​កុ​វេរ ព្រះ​ហ​ស្ថ​កាន់​ត​ពស់ ព្រះ​ឥសាន កាន់​ត្រីសូ​ល៌ ព្រះព្រហ្ម ដែលមាន​ព្រះ​កេស​ចំនួន​៤ កាន់​ផ្កាឈូក ៘​
​ ​
                  ចំណុច​ដ៏​សំខាន់​មួយទៀត ដែល​គួរ​គប្បី​យើង​ត្រូវ​បញ្ជាក់​ផងដែរ គឺ​ទីតាំង​របស់​ព្រះ​បដិមា​ទាំងនោះ​ក្នុង​ប្រាសាទខ្មែរ​បុរាណ​។ ចំពោះ​បញ្ហា​នេះ យើង​ពិបាក​នឹង​ឆ្លើយ​បន្តិច ដោយហេតុថា ប្រាង្គ​ប្រាសាទ​នៅក្នុង​ទឹកដី​កម្ពុជា​បច្ចុប្បន្ន​មួយ​ភាគ​ធំ មិនបាន​រក្សាបាន​នូវ​សមា​ធាតុ​តុបតែង ដូច​លក្ខណៈ​ដើម​ទាំងស្រុង​បាន ព្រោះ​កត្តា​សង្គ្រាម និង​មនុស្ស ដែល​បណ្តាល​ឲ្យ​មានការ​បាក់បែក បាត់បង់ ខូចខាត ឬ​ផ្លាស់​ទីតាំង​សឹងតែ​ទាំងអស់​។​

                  បើ​យោងតាម​ប្រសាសន៍​របស់លោក ឡឺ ក្លែ​រ កាលពី​ចុង​ស​.​វ​ទី​ទី​១៩ ការផ្លាស់ប្តូរ​សាសនា​ក៏​ជា​កត្តា​សំខាន់​ដែរ ដោយហេតុថា មាន​ព្រះ​ភិ​ក្ខ​សង្ឃ​មួយចំនួន​តូច ក្រោយពី​បាន​កាន់កាប់​ទីតាំង​នៃ​ប្រាសាទ​ចាស់ៗ បាន​កំទេចចោល​នូវ​រាល់​ស្លាកស្នាម​វប្បធម៌​នៃ​លទ្ធិ​ព្រហ្មញ្ញសាសនា ដូចជា​ទេវរូប និង​ព្រះ​សិវលិង្គ​ជាដើម​។ ប៉ុន្តែ​ទោះជា​យ៉ាងណាក៏ដោយ យើង​អាច​ស្គាល់​ពី​ទីតាំង​របស់​ទេវតា​ថែរក្សា​ទិស​យ៉ាង​ជាក់ច្បាស់​បានដែរ កាលបើ​យើង​ពិនិត្យ​រូបសំណាក់​ដែល​បុព្វការី​ជន​ខ្មែរ​បាន​តម្កល់​នៅក្នុង​ ប្រាសាទភ្នំរុង នៅ​ខេត្ត​បុរីរម្យ​ប្រទេស​ថៃ​បច្ចុប្បន្ន​។​

                  សូមជម្រាបថា ប្រាសាទ​នេះ​សាងសង់​នៅក្នុង​ស​.​វ​ទី​១១ នៅលើ​កំពូលភ្នំ​មួយ​ដាច់ស្រយាល​ពី​ទី​រួម​ខេត្ត ប្រាសាទ​នេះ​នៅ​រក្សាបាន​នូវ​ទម្រង់​ដើម​សឹងតែ​ទាំងស្រុង ហើយ​ត្រូវបាន​ជួសជុល​អភិរក្ស​ជា​ស្ថាពរ​ដោយ​រាជរដ្ឋាភិបាល​ថៃ​។ តាម​លទ្ធផល​នៃ​ការសិក្សា​ស្រាវជ្រាវ​យ៉ាង​ហ្មត់ចត់ យើង​បាន​ព័ត៌មាន​ថា ចម្លាក់​ព្រះឥន្ទ្រ​ត្រូវបាន​គេ​ជួប​នៅ​ទិសខាងកើត​នៃ​ប្រាង្គ​ប្រធាន​នៃ​ ប្រាសាទភ្នំរុង​។ ចម្លាក់​ព្រះព្រហ្ម​ត្រូវបាន​ជួប​នៅត្រង់​ទ្វារ​ខាងក្នុង​របៀង​ទិស​ខាងជើង​ នៃ​ប្រាសាទ​។ ចម្លាក់​ព្រះ​ភិ​រុណ​ត្រូវបាន​ជួប​នៅ​ទិស​ខាងលិច​នៃ​ប្រាង្គ​ប្រធាន​នៃ​ ប្រាសាទ​ចម្លាក់​ព្រះ​ឥសាន នៅ​មុម​ពាយ័ព្យ​នៃ​ប្រាង្គ​ប្រធាន​៘​
                  ជារួម​គេ​អាច​សន្និដ្ឋានបានថា ចម្លាក់​ក្រឡោត​តំណាង​ព្រះអាទិទេព​រក្សា​ទិស​ទាំងឡាយ ត្រូវបាន​គេ​តម្កល់​នៅ​គ្រប់​ទិស​ទាំង​អស់នៃ​ប្រាសាទបុរាណ សម្រាប់​ដាក់​គ្រឿង​ដ​ង្វា​យ​ក្នុង​ពិធីបួងសួង​ធំៗ ឬក៏​ការ​គោរពបូជា​ប្រចាំថ្ងៃ​។​

                  សូម​កត់សម្គាល់ថា ក្នុងសង្គម​ខ្មែរ​នា​សម័យបុរាណ ការ​បួងសួង​ដល់​ព្រះអាទិទេព​តូច​-​ធំ​ទាំងឡាយ គឺជា​បទ​បញ្ញា​តិ​មួយ​ខកខាន​ពុំបាន​សម្រាប់​សាសនិកជន​នា​ជំនាន់​នោះ​។ ការរៀបចំ​ពិធីបួងសួង​ធំៗ ក៏​ដូច​ការ​បន់ស្រន់ គឺ​ត្រូវបាន​ធ្វើឡើង​ដោយ​ម្ចាស់ដើមបុណ្យ ដើម្បី​សូម​ព្រះ​ពរជ័យ​សិរី​មង្គល​ពី​ព្រះអាទិទេព​តូចធំ​ទាំងមូល ដែល​ថែរក្សា​លោក​យើង​នេះ ឬក៏​ដើម្បី​ឆ្លង​សេចក្តីសម្រេច​បំណង ឬ​ការប៉ង​ប្រាថ្នា​អ្វីមួយ​។ ហើយ​ពិធី​នេះ​តម្រូវ​ឲ្យ​អ្នក​ដែល​រៀបចំ​មានចំណេះ​ចេះដឹង​ខាង​សាសនា​ ជ្រៅជ្រះ ហើយ​មាន​ឋានន្តរស័ក្តិ​ខ្ពស់​ដូច​ពួក​ព្រា​ហ្ម​បុរោហិត​ជាដើម​។
                      ​សូម​រំ​ឮ​កថា ប្រភព​សិលាចារឹក​ចារ​ឡើង​ក្នុង​រាជ​របស់​ព្រះបាទ​សុរិយា​វរ្ម័នទី​២ (១១១៣-១១៤០ គ​.​ស​) ក៏បាន​ពិពណ៌នា​អំពី​ការចាត់ចែង​រៀប​ច​ចំ​ពិធីបួងសួង​នេះដែរ ដោយ​ព្រះរាជ​គ្រូ​របស់​មហាក្សត្រ​ផ្ទាល់​៕

Thank You For https://welcambodia.wordpress.com/ការបូជា​ទេវតា​ប្រចាំ​ទ

ไม่มีความคิดเห็น:

แสดงความคิดเห็น




สมาคมประชาชาติแห่งเอเชียตะวันออกเฉียงใต้
(Association of Southeast Asian Nations)

คำขวัญ
"One Vision, One Identity, One Community"
(หนึ่งวิสัยทัศน์ หนึ่งเอกลักษณ์ หนึ่งประชาคม)

สัญลักษณ์อาเซียน
“ต้นข้าวสีเหลือง 10 ต้นมัดรวมกันไว้”
หมายถึง ประเทศในภูมิภาคเอเชียตะวันออกเฉียงใต้ทั้ง 10 ประเทศรวมกันเพื่อมิตรภาพและความเป็นน้ำหนึ่งใจเดียวกัน
โดยสีที่ปรากฏในสัญลักษณ์ของอาเซียน เป็นสีที่สำคัญของธงชาติของแต่ละประเทศสมาชิกอาเซียน

หมายเหตุ ตอนรวมอาเซี่ยน 10 ประเทศ ทำสัญลักษณ์แค่ 10 ชาติ เขาไม่คิดอนาคตเลยว่าจะมีประเทศสาธารณรัฐประชาธิปไตยติมอร์-เลสเต (Repúblika Demokrátika Timór-Leste)ขึ้นมาเป็นประเทศที่ 11...แต่ถ้าจะเพิ่ม...อีก 1 ประเทศในสัญลักษณ์อาเซี่ยน...ก็ง่ายเพียง...เพิ่มต้นข้าวลำต้นตรง...สัก1 ต้นตรงกลาง..ก็โอเค...ครบ 11 พอดี


WeblogMaster : itkhukhan@gmail.com

Tel : 081-0751512 or Line : itkhukhan